Ady logo
AdyEndre Líceum Nagyvárad

Ady logo Bambergi élménybeszámoló

2007. október 30.

2007. június 24–július 28 között immár 17. alkalommal került megszervezésre a Bamberg-Fonyód-Nagyvárad cserediák kapcsolat. Idén is, az előző évekhez hasonlóan, húsz nagyváradi vehetett részt a cserén: tíz adys, öt eminescus, valamint öt gojdus diák.
A cserében résztvevő városok iskolái gazdag programokkal készültek a diáksereg számára. Igy Bambergben megtekinthettük a Franz Ludwig Gimnáziumot, a Rózsa Kertet, a Dómot, a Régi és Új Polgármesteri Hivatalt, a Michaelsberget és a kisváros egyéb nevezetességeit. Továbbá ellátogattunk a bajor fővárosba, Münchenbe, ahol három csodálatos napot tölthettünk el. Fogadáson vettünk részt az Állami Kancellárián, a Magyar Konzulátuson, valamint a Müncheni Parlamentben lehetőségünk adódott beszélgetni is a parlamenti elnökség képviselőivel és más parlamenti tagokkal. Városnézésre is jutott időnk, s az Olimpiai Toronyból a város csodálatos látványa tárult elénk. Rövid időt töltöttünk el a Deutsches Museumban. Útban Bamberg felé meglátogattuk az ingolstadti Audi múzeumot. A bambergi gimnázium dísztermében megünnepeltük a Bamberg-Fonyód közötti kapcsolat 25 éves évfordulóját, amelyen diákjaink is több éneket és verset adtak elő román, magyar, illetve német nyelven. Nürnberg városába is ellátogattunk, ahol betekintést nyerhettünk a német történelem sötét oldalába, és megtekintettük a Zeppelinfeldet, valamint a Reichsparteitag dokumentációs centrumát, majd városnézésen is részt vettünk. Rövidke kirándulást tettünk a Frank Svájcba, valamint Pottensteinban kipróbálhattuk milyen is az a nyári szánkópálya. Forcheimba is ellátogattunk, itt a kazamatákat, valamint a kisváros nevezetességeit néztük meg.
Búcsúvacsora után indultunk következő városunkba, a Balaton-parti Fonyódra. A csoport egy része látogatást tett Sopronba, másik része pedig a Mátyás Király Gimnázium vízibázisánál strandolt. Kirándulni voltunk a Badacsony hegységbe, visszafele pedig komppal utazhattunk, s így a Balaton csodálatos látványában is gyönyörködhettünk. Ellátogattunk a Tihanyi Apátságba, valamint Gyula-völgyébe, ahol bepillanthattunk egy, a honfoglalás idejéből származó magyar falu lakosainak a mindennapi életébe. Kipróbálhattuk a lovaglást, lőhettünk íjjal, jurtákban vendégeskedhettünk, és kemencébe sült cipót fogyaszthattunk paprikás-hagymás töltelékkel.
A búcsúvacsora után indultunk hazafele, azaz Nagyváradra. Az iskolában tartott fogadás után csoportunk Újpalotára utazott, ahol a diákok futballmérkőzésen vettek részt. A diáksereg kirándulni volt Kolozsváron, Nagyszebenben, valamint az Aranyos völgyében. Vendégeink különböző túrákon vehettek részt, ahol hazánk természeti szépségeinek egyikének, a Kárpátoknak csodálatos látványa tárult eléjük. Egyéb programok is voltak még: szociális tevékenységek a Caritasnál, vacsora a Német Demokrata Fórumnál, a Polgármesteri Hivatal, valamint a város megtekintése. A szokásos búcsúvacsora után vendégeink elindultak Budapestre, majd kétnapos városnézés után folytatták útjukat Bambergbe.
Cserediákjaink nagyon jól érezték magukat, rengeteg élménnyel gazdagodtak, igazi hosszantartó barátságokat kötöttek, és nem utolsó sorban, nagyon sokat tanultak is egymástól a közösen eltöltött négy hét alatt.